مشهد دومین شهر بزرگ ایران و مرکز معنوی کشور ما است. این مقصد گردشگری محبوب که در شمال شرق سرزمین زیبای ایران قرار دارد علاوه بر آن که از نظر مذهبی اهمیت بسیار زیادی برای ما ایرانیان دارد از نظر تاریخی به سبب قرار گرفتن در مسیر جاده تاریخی ابریشم جایگاه ویژه ای در تاریخ ایران داشته است. در این شهر جاذبه­های گردشگری متنوعی وجود دارد که باعث میشود شما یک تور مسافرتی خاطره انگیز را در مشهد تجربه کنید. تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید تا با 10 جاذبه گردشگری که در تور مشهد باید از آنها بازدید کنید آشنا شوید.

1. از حرم رضوی دیدن کنید

حرم رضوی بدون شک پر بازدیدترین جاذبه گردشگری ایران است که از نظر مذهبی و معنوی اهمیت بالایی برای ما ایرانیان دارد. حرم مطهر امام رضا علیه سلام بیش از 600 هزار متر وسعت دارد. این جاذبه گردشگری مذهبی دارای چندین صحن مختلف است که زیارت کنندگان میتوانند در میان آنها استراحت کنند و یا به گشت وگذار بپردازند. شما در حرم امام رضا به محض ورود به این مجموعه تاریخی و مذهبی با اوج هنر معماری ایرانی آشنا میشوید که نهایت ذوق و مهارت خود را برای تزیین این بارگاه ملکوتی به کار گرفته است. بخشهای مختلف حرم امام رضا علیه سلام در دوره های تاریخی مختلفی ساخته شده است و به مرور زمان بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. به عبارت دیگر شما با گشت و گذار در میان این آثار مذهبی و معماری که در حرم امام رضا قرار دارد فرصت آن را خواهید داشت تا از نزدیک یک نگاه هوشمندانه به سیر تحول هنر معماری ایران در چند قرن اخیر بیاندازید.

 

2. مجموعه موزه های حرم امام رضا

حرم امام رضا علیه سلام دارای چندین جاذبه گردشگری جانبی نیز میباشد که هر گردشگری در تور ارزان خود حتما باید از آنها بازدید کند. در این مجموعه چند موزه و گالری مختلف وجود دارد که محل نگهداری یک مجموعه بسیار نفیس از آثار تاریخی، هنری و مذهبی ایران است. به عنوان مثال شما میتوانید از نزدیک با چندین ضریح مختلفی که زمانی بر بارگاه امام رضا علیه سلام قرار داشته است بازدید کنید. آخرین باری که ضریح امام رضا تعویض شد در سال 1380 بود. ضریح جدید یک اثر هنری بی نظیر است که به دست استاد محمدرضا فرشچیان طراحی شده است و توسط هنرمندان و استادان اصفهانی ساخته شده است. بخش دیگر موزه های حرم امام رضا شامل گنجینه سلاح میشود که محل نگهداری چندین اثر تاریخی بی نظیر است. در موزه های امام رضا همچنین چندین مدال ورزشی نیز نگهداری میشود که توسط قهرمانان ملی ایران به اینجا اهدا شده است. به عنوان نمونه شما در اینجا فرصت آن را خواهید داشت از مدالهای جهان پهلوان تختی که توسط خود او به موزه امام رضا اهدا شده است دیدن کنید. بخش دیگری از دارایی های موزه امام رضا شامل یک مجموعه نفیس از آثار نقاشی است که توسط استادان به نام ایرانی نظیر کمال الملک و محمدرضا فرشچیان خلق شده است.

 

3. پارک کوه سنگی

یکی از بهترین جاذبه های گردشگری تفریحی شهر مشهد پارک کوه سنگی میباشد که در میان مردم محلی بسیار محبوب است. در این پارک چشمه هایی وجود دارد که از وسط آن عبور میکند. همچنین چندین صخره دیدنی وجود دارد که برای سنگ نوردی بسیار مناسب است. این جاذبه گردشگری یک فضای سبز بسیار دیدنی و منحصر به فرد دارد که برای گشت و گذار بسیار مناسب است و یک مکان مناسب برای یک پیک نیک دوستانه یا خانوادگی میباشد.

 

4. بازار مشهد

مشهد را باید پایتخت زعفران جهان نامید. زعفران مهمترین سوغات این شهر است که البته در روستاها و شهرهای اطراف آن پرورش داده میشود. شما برای خرید این سوغات ارزشمند بهتر است که سری به بازار مشهد بزنید. در این جاذبه گردشگری علاوه بر زعفران طیف بسیار متنوعی از ادویه جات به فروش میرسد که به سبب عطر و طعم خود در میان گردشگران بسیار محبوب هستند. علاوه بر این شما با گشت و گذار در این بازار تاریخی فرصت بازدید از معماری قدیمی اینجا را نیز خواهید داشت. به هر صورت باید بدانید که بازار مشهد بهترین جای مشهد برای گردشگرانی است که دوست دارند بخشی از زمان تور مسافرتی خود را به گشت و گذار و خرید سوغات اختصاص دهند.

 

5. بقعه خواجه ربیع

خواجه ربیع یکی از مهمترین شخصیتهای تاریخی ایران است که البته متاسفانه در میان بسیاری از ما ایرانیان نا شناخته باقی مانده است. او یکی از یاران حضرت علی علیه سلام بود که در سالهای پایانی عمر به خراسان مهاجرت کرد و تا لحظه مرگ در مشهد زندگی خود را ادامه داد. بنایی که امروزه بر سر مزار این شخصیت تاریخی ساخته شده است برای اولین بار در سال 1612 میلادی تکمیل شد و بعدها در دوره قاجار با انجام ترمیم و اصلاحاتی به شکل امروزین درآمد. این جاذبه گردشگری به سبب ارزش معماری و هنر ایرانی به کار رفته در آن یک اثر تاریخی ارزشمند به شمار میرود و در فهرست آثار ملی سازمان میراث فرهنگی ایران نیز ثبت شده است.

 

6. آرامگاه فردوسی توس

این جاذبه گردشگری با اینکه در شهر مشهد قرار ندارد اما چنان اهمیتی دارد که شما حتما باید بخشی از برنامه تور مسافرتی خود را به بازدید از آن اختصاص دهید. آرامگاه فردوسی در شهر کوچک توس و در 40 کیلومتری جنوب شهر مشهد قرار دارد. فردوسی بدون شک بزرگترین شاعر حماسه سرای ایرانی است و نقش مهمی در قوام هویت ایرانی داشته است. این شاعر نامدار در سال 1020 میلادی در گذشت و در شهر توس به خاک سپرده شد. در اواسط قرن بیستم میلادی به منظور بزرگ داشت این شاعر بزرگ بنانی کنونی بر مزار این شاعر محبوب ایرانی ساخته شد و یک پارک زیبا نیز بر گرداگرد آن ایجاد شد تا بازدید کنندگان بتوانند در یک فضای دوست داشتنی در مزار این شاعر ایرانی محبوب حاضر شوند.

 

7. آرامگاه عمر خیام نیشابور

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری که در خارج از شهر مشهد قرار دارد و شما در سفر خود باید از آن دیدن کنید آرامگاه حکیم عمر خیام است. این شاعر و دانشمند ایرانی یکی از محبوبترین شاعران ایرانی است که در سراسر جهان شناخته شده میباشد. جالب است بدانید که اسکات فیتز جرالد با ترجمه آثار شعر عمر خیام توانست او را به صورت گسترده ای به مردم فرهنگ دوست جهان معرفی کند. آرامگاه فعلی عمر خیام در سال 1963 میلادی و در شهر نیشابور ساخته شده است. شما در تور مشهد باید مقداری به سمت غرب سفر کنید تا بتوانید از این شهر زیبا و آرامگاه شاعران مشهوری که در اینجا آرمیده اند بازدید کنید.

 

8. روستای کنگ

یکی از جاذبه های گردشگری مشهد مناطق زیبا و طبیعی آن است که در گرداگرد این شهر پراکنده شده اند. یکی از محبوبترین جاذبه های گردشگری روستایی شهر مشهد یک دهکده کوچک به نام کنگ میباشد که در فاصله یک ساعتی از شهر مشهد قرار دارد. این روستا که در دامنه کوهستانهای اطراف مشهد ساخته شده است یکی از نمونه های منحصر به فرد فرهنگ ایران باستان در همزیستی با محیط زیست میباشد. شما در اینجا فرصت آن را خواهید داشت تا از مناظری دیدن کنید که باعث میشود یک روحیه بسیار شاد به درون جان شما دمیده شود.

 

9. برج رادکان

برج رادگان یک اثر معماری و تاریخی است که در نزدیکی روستای رادکان قرار دارد. این برج در قرن سیزدهم میلادی ساخته شده است. برخی از باستان شناسان بر این باور هستند که هدف از ساخت این برج انجام مطالعات ریاضی در مورد اجرام اسمانی بوده است. به این ترتیب باید آن را یکی از شاهکارهای معماری ایران باستان در زمینه علم ستاره شناسی قلمداد کرد. اگر در هنر عکاسی تبحر داشته باشید شما در این جاذبه گردشگری فرصت آن را خواهید داست تا تعدادی از زیباترین عکسهای خود را در کنار برج رادکان بگیرید و به یادگاری سفر خود به این سرزمین زیبا تبدیل کنید.

 

10. آتشکده بازه هور

روستای کوچک رباط سفید در 70 کیلومتری جنوب شرق شهر مشهد میزبان آثار به جا مانده از یکی از آتشکده های مقدس زرتشتیان ایران میباشد. این بنای تاریخی آتشکده بازه هور نام دارد و در دوره حکومت ساسانیان بنا نهاده شده است. این جاذبه گردشگری علیرغم اهمیت مذهبی که در میان هم وطنان زرتشتی ما دارد متاسفانه در میان عموم مردم ایران ناشناخته باقی مانده است. به هر صورت باید به شما بگوییم که این اثر تاریخی ارزش آن را دارد تا شما یک نصف روز از زمان سفر خود را به بازدید از این آتشکده تاریخی و تماشای آثار به جا مانده از آن اختصاص دهید.