مساجد ترکیه بیشتر از اینکه جایی برای عبادت و نمازخواندن باشند، یک تجلیل عالی از زیبایی های هنر اسلامی به شمار میروند. 10 مسجدی که فهرست آن را برای شما فراهم کردیم، از فضاهای داخلی مزین تا ابعاد بزرگ بیرونی خود، هم از لحاظ معماری چشم نواز و هم بسیار خیره کننده هستند. بازدید از این مساجد زیبا را در تور ترکیه از دست ندهید.

 

مسجد سانجاکلار (SANCAKLAR)

 

یکی از جدیدترین مسجدهای این فهرست که مقام اول را ازنظر زیبایی شناسی دارد. این بنای زیبا که توسط معماری ترکیه ای، امره آرولات طراحی شده، از هیچ‌کدام از قوانین بصری کلاسیک تبعیت نکرده و در عوض فضای مینیمالی ایجاد کرده که پر از الهام های معنوی و روحانی است. این مسجد در شهر استانبول واقع شده است و شما میتوانید بازدید از این مسجد را در برنامه تور استانبول خود قرار دهید.

 

مسجد شاکرین (ŞAKIRIN)

این بنا به لحاظ فضای داخلی و بیرونی مدرن خود برجسته شده که توسط خانم زینب فادیلیاوغلو به عنوان اولین زن معمار مسجد مدرن در ترکیه طراحی شده است. یکی از زیبایی های این مسجد، کریستالهای لوسترهای آن به شکل قطرات آب است که زیبایی خاصی را به آن بخشیده است. این مسجد نیز در شهر استانبول واقع شده است.

 

مسجد سلطان احمد (SULTANAHMET)

 

این مسجد که به نام مسجد آبی نیز مشهور است، یکی از شناخته شده ترین مساجد شهر استانبول به شمار میرود. سلطان احمد به شدت در میان گردشگرانی که برای بازدید از قسمت قدیمی شهر مراجعه میکنند، محبوبیت دارد. کار ساخت این مسجد مجلل در سال 1616 به اتمام رسید که سلطان احمد اول برای معنا بخشیدن به تأیید قدرت عثمانی در استانبول، دستور احداث آن را داده بود.

 

مسجد کجاتپه (KOCATEPE)

 

 

مسجد کجاتپه بزرگترین مسجد شهر آنکارا، بین سال‌های 1967 و 1987 احداث شده و تقریباً از تمامی قسمتهای پایتخت ترکیه، قابل مشاهده است. این بنا در محله کیزیلای واقع شده و گنجایش حدود 24 هزار نفری دارد.

 

 

مسجد سلیمانیه (SÜLEYMANIYE)

 

دومین مسجد بزرگ استانبول که به دستور سلطان سلیمان توسط معمار سینان مشهور در سال 1557 احداث شده است. این مسجد که در آن ترکیبی از عناصر معماری اسلامی و بیزانس (روم شرقی) به کار رفته، یکی از مشهورترین جاذبه های گردشگری ترکیه به حساب می آید.

 

مسجد عبدالحمیدخان (ABDÜLHAMID HAN)

 

چهارمین مسجد بزرگ ترکیه که در شهر قهرمان مرعش (Kahramanmaraş) واقع شده بین سالهای 1993 و 2011 احداث شده است. این مسجد خیره کننده در زمینی به مساحت 36 هزار مترمربع ، چهار مناره، 32 گنبد و گنجایش 20 هزار نفر را دارد.

 

مسجد سلیمیه (SELIMIYE)

یکی دیگر از شاهکارهای معمار سینان که به دستور سلطان سلیم دوم بین سال‌های 1569 و 1575 در شهر ادیرنه احداث شده است. این مسجد هم به عنوان نماد شهر ادیرنه و هم یکی از بالاترین دستاوردهای معماری اسلامی به شمار میرود.

 

ینی جامی یا مسجد جدید (NEW MOSQUE)

 

یکی از نمادین ترین سازه های شهر استانبول که در قسمت جنوبی پل گالاتا و رو به خلیج طلایی واقع شده است. این مسجد عثمانی بین سالهای 1660 و 1665 ساخته شده و به خاطر 66 گنبد و کاشی کاریهای ایزنیک خود معروف است.

 

مسجد بزرگ بورسا (GRAND MOSQUE OF BURSA)

بورسا که یکی از پایتختهای پیشین در زمان سلطنت عثمانی بوده، تعدادی بنای تاریخی را در خود جای داده که مسجد بزرگ یکی از آنهاست. این مسجد به دستور سلطان بایزید عثمانی اول بین سالهای 1396 و 1399 به سبک سلجوقی ساخته شده است.

 

مسجد فاتح (FATIH)

 

این مسجد زیبا به نام سلطان مهمت فاتح است که در سال 1453 توانست قسطنطنیه را فتح کند. ساخت اولیه این بنا بین سالهای 1463 و 1470 بوده و سپس پس از یک زلزله عظیم در سال 1771 بازسازی شده است. در این مسجد، آموزش علوم سنتی اسلامی نیز انجام میشد که توسط ستاره شناس ایرانی، علی قوشچی تأسیس شده بود.