ازمیر یکی از محبوب­ترین شهرها در تور ترکیه برای گذراندن تعطیلات در فصل تابستان و بهار می­باشد. این شهر زیبا همچنین با نام سمیرنه نیز شناخته می­شود و تاریخ آن به دوران تسلط یونانیان بر این بخش از ترکیه باز می­گردد. تور ارزان ازمیر از این نظر یک تجربه بی نظیر برای لذت بردن از طبیعت زیبا، سواحل دیدنی و آشنایی با تاریخ و فرهنگ پر بار این بخش از کشور ترکیه خواهد بود. برای آشنایی بیشتر با ازمیر و مروری با تاریخ این شهر باستانی با ما همراه شوید.

 

1. تاریخ سمیرنه

بر اساس کاوش­های باستان شناسی که در سایت یشیلوا هویوک در منطه بورنوا صورت گرفته است تاریخ پیدایش این شهر به هزاره سوم پیش از میلاد مسیح و زمانی که برای اولین بار گروهی از انسان­ها اینجا را برای سکونت برگزیدند باز می­گردد. پس از آنکه این سکونت گاه به یک شهر تبدیل شد، سمیره به عنوان عضوی از اتحاد یونیان (Ionian League) به یک دولت شهر بسیار قدرتمند مبدل شد. یکی از افتخارات شهر ازمیر یا همان سمیرنه باستانی آن است که هومر شاعر نامدار یونانی اهل آن بوده است. قرار گرفتن شهر ازمیر/ سمیرنه در کنار دریا موجب آن شد که کشتی­های یونانی به راحتی به تجارت با حکومت قدرتمند لیدیه که بر آسیای کوچک تسلط داشت بپردازند. به وجود آمدن این مسیر تجاری موجب اهمیت یافتن شهر ازمیر شد چرا که موجب تسهیل تجارت میان آناتولی و دولت شهرهای اطراف دریای اژه می­شد. امری که در نهایت باعث شد شهر ازمیر در قرن هفتم پیش از میلاد به یک شهر پر شکوه مبدل شود. بعدها شهر ازمیر یا همان سمیرنه به سبب تهاجم­های مکرر لیدیه آسیب زیادی دید اما در دوران هلنی بازسازی شد و رفته رفته به یکی از مهمترین شهرهای امپراتوری روم در آسیا تبدیل شد. در این دوران این شهر تاریخی به صورت پیوسته با شهرهای پرگمون و افه­سوس برای کسب عنوان مهم­ترین شهر آسیایی امپراتوری روم در رقابت بود.

 


پس از پیدایش امپراتوری روم شهر قسطنطنیه یا استانبول امروزی به پایتخت تبدیل شد و به این ترتیب سمیرنه اهمیت خود را به عنوان یک مرکز تجاری از دست داد. در دوره­ای که خاندان آیدین این شهر را اداره می­کردند شهر سمیرنه به بخشی از امپراتوری عثمانی بتدیل شد. در قردن نوزدهم میلادی بخش عمده جمعیت سمیرنه یونانی تبار بودند و به همین علت به عنوان یک مرکز مهم برای تجارت و فرهنگ این گروه قومی شناخته می­شد. پس از فروپاشی امپراتوری عثمانی شهر سمیرنه در سال 1919 میلادی به اشغال ارتش یونان درآمد تا اینکه در سال 1922 میلادی پس از پایان جنگ ترکیه و یونان دوباره حاکمیت ترکیه بر این شهر تاریخی اعاده شد. در این دوره یک رویداد تاریخی روی داد که طی آن بر اثر یک آتش سوزی عمدی بخش­های یونانی نشین و ارمنی شهر سمیرنه در آتش سوختند و نابود شدند. پس از این رخدادها جمعیت سمیرنه به شکل چشمگیری کاهش یافت و بسیاری از کسانی که این شهر را ترک کرده بودند هرگز به آن باز نگشتند. در تاریخ 28 مارس سال 1930 میلادی اداره پست ترکیه قانونی را وضع کرد که موجب آن نام سمیرنه به ازمیر تغییر یافت و از آن تاریخ تا کنون در همه جهان این نام ازمیر است که معرف این مقصد گردشگری بی نظیر می­باشد.


2. آگورای باستانی سمیرنه

یکی از مهم­ترین جاذبه های گردشگری سمیرنه بقایای به جا مانده از آگورای این شهر است که زمانی به عنوان مرکز هنرهای نمایشی، تجارت، قضایی و به خصوص گردهم آیی­های سیاسی سمیرنه مورد استفاده قرار می­گرفته است. بقایای تاریخی به جا مانده شامل 5 بخش می­شوند که از آن جمله می­توان به دروازه باسیلیکا و بازار اشاره کرد. آگورای اصلی بر اثر یک زلزله ویران شد تا اینکه در سال 178 پیش از میلاد به دستور امپراتور مارکوس اورلیوس بازسازی شد. امروزه این جاذبه گردشگری یکی از بزرگترین و بهترین آگوراهای به جا مانده در بخش ایونیا ( بخش یونانی نشین ترکیه در دوران باستان)  است. این آگورا بعدها در دوران حکومت بیزانس نیز مورد استفاده قرار می­گرفت و حتی در دوران امپراتوری عثمانی که ساخت و ساز در شهر ازمیر شدت گرفت باز هم این محل مورد حفاظت حاکمان قرار داشت و از تعدی سایر ساختمان­ها به اینجا جلوگیری به عمل می­آمد. در نتیه امروزه هر گردشگری که به شهر ازمیر وارد می­شود فرصت آن را خواهد داشت تا از یکی از بی­نظیرترین آگورهای دوران باستان بازدید کند و با عظمت این شهر باستانی و تاریخ پر شکوه آن آشنا شود.